Ahad, 22 April 2012

Bolehkah Ini Terjadi Disini?

Saya pernah mencadangkan bagi perlupusan beban hutang memandangkan kemelut kewangan yang dihadapai oleh sebahagian rakyat dan penduduk negara kita. Kita boleh baca mengenainya di sini. Selain daripada itu juga saya pernah mencoretkan di mana kita sebenarnya kapih dan juga membangkitkan kisah-kisah akibat-akibat dari beban hutang. Kita boleh rujuk semula di sini, sini dan sini.

Untuk itu saya ingin mengongsikan kepada semua satu laporan yang saya baca di mana salah sebuah negara di Eropah telah melakukan perkara seperti yang saya cadangkan dan hasilnya negara tersebut telah bangkit semula. 

"Since the end of 2008, the island’s banks have forgiven loans equivalent to 13 percent of gross domestic product, easing the debt burdens of more than a quarter of the population, according to a report published this month by the Icelandic Financial Services Association......."

Kita  boleh baca selanjutnya di sini.

Bayangkan jika sebuah negara modern boleh dan mampu melakukan perkara di atas demi untuk kebaikan negara, apa kita tidak boleh melakukannya?

Fikir-fikirlah....